VB-Clinic

Równowaga u dzieci

Home »  Równowaga u dzieci

Od chwili narodzin człowiek poddawany jest w pełni siłom grawitacji, którym musi nauczyć się przeciwstawiać, żeby prawidłowo funkcjonować.

Początkowo dominująca jest pozycja leżąca. Niemowlę rozpoczyna rozwój kontroli motorycznej, czyli panowania nad ruchami poszczególnych segmentów ciała od nauki kontroli ustawienia głowy. Jednocześnie też wtedy w polu grawitacyjnym „znajdują się” kończyny, potem ewentualnie również tułów, ale z dużym wsparciem rodziców. Z czasem po przyjęciu pozycji do czworakowania konieczne jest już samodzielne utrzymanie równowagi, ale ze względu na wsparcie czterokończynowe podstawa jest powiększona. Przyjęcie pionowej pozycji, wcześniej poprzedzone samodzielnym siadem, znacznie zawęża obszar stabilności, dlatego początkowo dziecko poszerza rozstaw kończyn dolnych, skraca stanie jednonóż i wykorzystuje balans rękoma i tułowiem do utrzymania równowagi. Małe dzieci bardzo często rozpoczynają naukę lokomocji od biegania, gdyż dynamiczne utrzymanie równowagi jest dla nich znacznie łatwiejsze niż statyczne, wykorzystywane podczas chodu. Z czasem kontrola równowagi przestaje wymagać zaangażowania świadomości i zaczyna być wykonywana w trybie autonomicznym.

Osiągnięcie prawidłowej kontroli postawy i równowagi to proces bardzo długi, wymaga rozwoju układu nerwowego, szkieletowo – mięśniowego, przedsionkowego, wzroku, proprioceptywnego. Związany jest z długim czasem treningów. Pełny okres potrzebny do wykształcenia pełnego poczucia równowagi skutkującej płynnym chodem to 6 lat. Ważne więc są umiejętności zdobywane na każdym etapie rozwoju dziecka.

W życiu dziecka pojawiają się zagrożenia zakłócające rozwój w/w układów: infekcje, urazy, wady wzroku. Czasem dochodzi problem jakiegoś niedorozwoju jednego z układów. Wtedy ważne jest przejście na inny układ odbiorczy i wykształcenie kompensacji, dzięki którym funkcja równowagi jest osiągana optymalnie dla chwilowego stanu pacjenta. Wiąże się to z potrzebą chwilowej dodatkowej rehabilitacji. Oprócz tradycyjnych ćwiczeń wsparciem mogą być też systemy elektroniczne m. in. tworzony w tym projekcie prototyp VB-Clinic.